• Dit evenement is voorbij.

VAR-jaarvergadering 2023: Zorgplichten in het bestuursrecht

12 mei 2023 | 09:00 - 17:00

Op vrijdag 12 mei 2023 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht de jaarvergadering van de VAR plaats. Centraal staat de bespreking van vier preadviezen over het thema ‘Zorgplichten in het bestuursrecht’.

De preadviezen zijn dit jaar geschreven door Maurits Ippel & Michiel Scheltema (‘De rechtsstatelijke zorgplicht’), Arre Zuurmond, Mariëtte Lokin & Trude Mulder (‘De informationele zorgplicht van de overheid’), Anna Collignon (‘Zorgplichten in het omgevingsrecht’) en Rogier Stijnen (‘Zorgplichten bij financiële dienstverlening, bij bestrijding van witwassen, bij marktregulering en bij het waarborgen van de volksgezondheid’).

’s Ochtends vindt een plenaire discussie van over de preadviezen plaats, ’s middags zijn er twee rondes deelsessies, waarin over elk van de afzonderlijke preadviezen wordt gediscussieerd. Het draait op 12 mei echter niet alleen om de preadviezen. Tussen de middag zijn er – inmiddels traditioneel – posterpresentaties van jonge bestuursrechtonderzoekers. De jaarvergadering is daarnaast het uitgelezen moment om de winnaars van de VAR-pleitwedstrijd te huldigen. Ter afsluiting van de jaarvergadering maakt de jury van de VAR Michiel Scheltema-prijs bekend wie de winnaar van deze eervolle bestuursrechtelijke prijs is.

Preadviezen

De preadviezen zijn voor leden beschikbaar via de besloten ledenpagina.

Via deze link kunt u de besprekingen van de preadviezen in het NTB lezen (ook toegankelijk voor niet-leden).

Aanmelding

De aanmelding is gesloten.

Vergaderstukken huishoudelijke vergadering

Agenda huishoudelijke vergadering

Bijlage 1. Verslag van de secretaris over 2022

Bijlage 2. Verslag van de kascommissie over 2022

Bijlage 3. Begroting 2024

Jaarbeurs Utrecht (Missionzaal in het congrescentrum Supernova)

Programma:

• 09.00-09.45 Huishoudelijke vergadering
  • 10.00-12.30 Inhoudelijke vergadering
  • 12.30-13.45 Lunchpauze
  • 13.45-15.00 Deelsessie 1
  • 15.00-15.30 Pauze
  • 15.30-16.45 Deelsessie 2
  • 16.45-17.00 Uitreiking VAR Michiel Scheltema-prijs
  • 17.00-18.30 Borrel

Kosten

Deelname aan de jaarvergadering is kosteloos voor leden. Tijdens de jaarvergadering wordt een lunch verzorgd (geheel vegetarisch). De kosten daarvan bedragen € 26,95. Op het aanmeldformulier voor de jaarvergadering kunt u aangeven of u gebruik wilt maken van de lunch. Betaling dient plaats te vinden voorafgaand aan de jaarvergadering, door overmaking van het bedrag op rekeningnummer NL17INGB0000041521, t.n.v. VAR Vereniging voor bestuursrecht, onder vermelding van uw personalia en ‘lunch VAR jaarvergadering 2023’.

Niet-leden die de behandeling van de preadviezen willen bijwonen, kunnen zich melden bij de penningmeester via var@pelsrijcken.nl. Zij betalen € 75,- voor deelname aan het inhoudelijke gedeelte van de vergadering. U kunt ook lid worden van de VAR, dat kost slechts € 42,50,- per jaar (voor studenten € 25,-).

Posterpresentaties

Verricht je wetenschappelijk onderzoek naar een bestuursrechtelijk onderwerp? Dan ben je van harte welkom om daar tijdens de lunchpauze van de jaarvergadering over te spreken aan de hand van een posterpresentatie. De posterpresentaties worden opgesteld in de lunchruimte, waardoor iedereen de kans heeft om laagdrempelig en informeel met je te spreken over jouw onderzoek. Een mooie kans om nieuwe contacten te leggen en nuttige inzichten op te doen voor jouw onderzoek. Interesse? Mail dan uiterlijk 1 april 2023 naar var@minbzk.nl.

12 mei 2023