• Dit evenement is voorbij.

Symposium ‘Voortbouwen op het wetenschappelijk werk van Ben Schueler’

29 februari | 12:30 - 17:00

Een portretfoto van wijlen Ben Schueler

Op donderdagmiddag 29 februari 2024 wordt een symposium georganiseerd waarin het wetenschappelijk werk van Ben Schueler centraal staat. De organisatie is in handen van de VAR, de Universiteit Utrecht, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en de Vereniging voor Bouwrecht.

Het symposium vindt plaats van 12.30-17.00 uur in de Aula van het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht.

Ben Schueler was tot zijn volkomen onverwachte overlijden op 20 januari 2023 Staatsraad bij de Raad van State en hoogleraar bestuursrecht, in het bijzonder het omgevingsrecht, aan de Universiteit Utrecht. Vanaf de publicatie van zijn proefschrift in 1994 heeft hij in verschillende hoedanigheden zijn stempel gedrukt op de ontwikkeling van het bestuursrecht en het omgevingsrecht in Nederland. Tussen 2013 en 2017 was hij voorzitter van de VAR.

Tijdens het symposium, waarop Gerdy Jurgens als middagvoorzitter optreedt, zullen de thema’s op het terrein van het bestuurs- en omgevingsrecht die Ben aan het hart gingen en waaraan hij met zijn wetenschappelijk werk belangrijke bijdragen heeft geleverd, worden besproken.

Ymre Schuurmans neemt het algemeen bestuursrecht voor haar rekening, André Verburg de bestuursrechtelijke rechtsbescherming, Rosa Uylenburg spreekt over het omgevingsrecht en Frank van Ommeren over het overheidsaansprakelijkheidsrecht. Referent bij die vier verhalen zijn onder meer Marleen van Rijswick, Rianka Rijnhout en Bert Marseille.

Daarnaast wordt stilgestaan bij de uiteenlopende rollen (als wetenschapper, docent, begeleider van jonge onderzoekers en als bestuursrechter) waarbinnen Ben Schueler zijn invloed heeft uitgeoefend op de mensen die het bestuursrecht en omgevingsrecht beoefenen in zowel de wetenschap als de rechtspraktijk. Hierover spreken onder meer Thijs van Duffelen, Daan Korsse, Jasper van Kempen, Arnoud Klap en Jaap Polak.

Ook wordt tijdens het symposium een wetenschappelijke bundel aangeboden waarin zevenentwintig collega’s van Ben Schueler een bijdrage hebben geleverd op een van de uiteenlopende terreinen van het bestuursrecht waarbinnen Ben actief was.

Aanmelden graag voor 1 februari 2024 via: https://forms.uu.nl/universiteitutrecht-rebo/rgl-symposium-schueler

29 februari

Academiegebouw Universiteit Utrecht