« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Studiemiddag: digitalisering GEANNULEERD

6 november 2019 | 14:00 - 17:00

€75

DEZE BIJEENKOMST IS GEANNULEERD.

Op woensdag 6 november vindt de derde bijeenkomst plaats in de serie ‘Bestuursrechtelijke uitdagingen in een datagestuurde samenleving’. Het is een vervolg op de eerdere studiebijeenkomsten van 22 maart 2018 en 11 oktober 2018. De derde bijeenkomst kan gevolg worden zonder voorkennis.

Het besturen van verkeerstromen, toeristen of  inwoners vindt niet alleen plaats door oude vertrouwde instrumenten als een Algemene plaatselijk verordening of het nemen van een verkeersbesluit. Anno 2019 heeft het (stads)bestuur de beschikking over data die gemonitord worden en aanleiding kunnen geven tot interventie. Op 6 november 2019 kunt u zelf zien gaan zien hoe dit werkt. We gaan dan naar de plek van Nederland waar het meest wordt gemeten: Stratumseind in Eindhoven. U wordt bijgepraat door sprekers uit de wetenschap en de praktijk.

Programma

Het voorprogramma bestaat uit een excursie naar de databibliotheek van Stratumseind onder leiding van Tinus Kanters, projectmanager Living Lab Stratiumseind 2.0. Zo kunt u met eigen ogen het hart van de datagestuurde stad zien. Na deze excursie zullen de volgende sprekers hun kijk op de datagestuurde samenleving geven:

Sofia Ranchordás (RuG)

Sofia Ranchordás is hoogleraar publiekrecht en Rosalind Franklin Fellow aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze zal vertellen over haar onderzoek naar regulering van smart cities, nudging en de deeleconomie.

Ran Haase (gemeente Eindhoven)

Ran Haase heeft als juridisch adviseur bij de gemeente Eindhoven direct te maken met diverse juridische vraagstukken die een datagestuurde stad met zich meebrengt. Hij neemt ons mee in de afwegingen en dilemma’s uit de praktijk.

Ido Nap (politie, programma Digitalisering en Cybercrime)

Ido Nap zal vertellen over het programma Sensing bij de politie. Hij gaat in op de experimenten die de politie uitvoert en op de onderzoeken die gedaan zijn over hoe burgers aankijken tegen dit fenomeen.

Na de presentatie van de sprekers is er ruimte voor discussie.

Woensdag 6 november 2019

Tijdstip en locatie

13:00 tot 14:00
Excursie naar de databibliotheek van Stratumseind
(Gasfabriek 6, Eindhoven)

14:00 tot 17:00 uur
Plenair programma
(Fifth, zaal The Stage , NRE-terrein, Gasfabriek 5, Eindhoven)

(Inloop vanaf 13:30. Borrel na afloop)

Kosten

Gratis voor studentleden, anderen € 75, over te maken op rekeningnummer NL17INGB0000041521, t.a.v. VAR Vereniging voor Bestuursrecht, onder vermelding ‘studiemiddag 1o oktober 2019′. Je ontvangt geen factuur. Als je je aanmeldt, ben je verplicht om te betalen.

NOvA-punten

Voor advocaten die de bijeenkomst willen opvoeren voor NOvA-punten liggen er handtekeningenlijsten klaar.

Mail naar var@pelsrijcken.nl

Datum: