• Dit evenement is voorbij.

Scheltemalezing 2020: ‘Het doenvermogen van de wetgever’

30 oktober 2020 | 16:00 - 17:00

Gratis

Bij zijn afscheid als regeringscommissaris voor de algemene regels van bestuursrecht is Michiel Scheltema, als dank voor al zijn inspanningen die hij 35 jaar lang voor de Awb heeft verricht, de jaarlijks te houden Scheltemalezing in het leven geroepen.

De lezing wordt gegeven door Mark Bovens, als hoogleraar bestuurskunde verbonden aan de Universiteit Utrecht en lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en heeft het doenvermogen van de wetgever als onderwerp.

Binnen de overheid is er steeds meer aandacht voor de grenzen aan het doenvermogen van burgers. Zelfs als burgers op de hoogte zijn van regelgeving wil dat niet zeggen dat dit ook leidt tot regelconform handelen. Dat is niet omdat burgers niet willen, maar omdat de overheid meer alertheid van hen vraagt dan zij kunnen opbrengen. Bij het opstellen en uitvoeren van beleid en regelgeving dient er daarom meer aandacht te zijn voor het reduceren van de mentale belasting van burgers. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Veel beleidsmakers en wetgevers omarmen in abstracto wel het gedachtengoed van aandacht voor doenvermogen, maar hebben in concreto toch veel handelingsverlegenheid en komen soms niet veel verder dan de klassieke reflexen van meer begrijpelijk taalgebruik of een helpdesk voor digibeten.

In deze lezing staat daarom het doenvermogen van de wetgever zelf centraal. Hoe kan een meer realistisch perspectief op het doenvermogen van burgers meer structureel worden ingebed bij het maken en uitvoeren van regels?

Hoe?

De bijeenkomst is digitaal en start op vrijdag 30 oktober om 16.00 uur. Na de lezing is ruimte voor discussie met Mark Bovens.

Aanmelden?

De aanmelding is gesloten.

Kosten?

Het digitaal bijwonen van deze bijeenkomst is gratis.

Vragen?

Stuur een e-mail naar: var@pelsrijcken.nl.

30 oktober 2020
Kosten: