• Dit evenement is voorbij.

VAR-Pleitwedstrijd 2019

22 mei 2019

Jaarlijks organiseert één van de juridische faculteiten, onder auspiciën van de Vereniging voor bestuursrecht (VAR), de VAR-pleitwedstrijd voor studenten. Dit jaar organiseert de Universiteit Utrecht deze prestigieuze wedstrijd. Op woensdag 22 mei 2019 vindt de wedstrijd plaats in het Academiegebouw. Voor de geïnteresseerden: de VAR-pleitwedstrijd is openbaar.

Universiteit Utrecht, Academiegebouw, Johanna Westerdijkkamer.

Tijdstip

Bijeenkomst start om 10:00 uur (inloop vanaf 09:30 uur).

De VAR-pleitwedstrijd

In de VAR-pleitwedstrijd pleiten verschillende juridische faculteiten tegen elkaar in een bestuursrechtelijke  procedure. De voorbereidingen beginnen maanden voor de eigenlijke wedstrijd. De wedstrijd bevat namelijk ook een schriftelijk gedeelte. Tijdens het schriftelijke gedeelte leveren alle teams een beroep- en verweerschrift in. Vervolgens bereiden zij zich voor op het mondelinge gedeelte, het pleiten. De schriftelijke stukken en de pleitrondes worden beoordeeld door de daarvoor zorgvuldig samengestelde jury’s. Het winnende team krijgt een wisselbeker, een VAR-lidmaatschap en wordt uitgenodigd voor de VAR-jaarvergadering. Ook mag het winnende team dineren met de organisatoren van de wedstrijd en het VAR-bestuur.

Datum:
22 mei 2019