Jonge VAR 2021: Publieke taken en privaatrecht

december 17 | 14:00 - 17:00

De Jonge VAR 2021 heeft als thema publieke taken en privaatrecht. Centraal staat het verschijnsel dat veel (in ieder geval voormalige of in de ogen van burgers) publieke taken zijn uitbesteed aan private organisaties en daarmee (veelal) buiten het bereik van het publiekrecht vallen, terwijl het civiele recht niet altijd bevredigende waarborgen biedt. Daarover is al veel geschreven op het terrein van de Wmo, maar ook daarbuiten levert dit verschijnsel problemen op.

Preadviseurs

• mr. Veerle van Waarde die aan de UvA promoveert op revolverende fondsen (gevuld met publieke middelen maar privaatrechtelijk georganiseerd).
  • mr. Joanne de Bruijn die onlangs een mooie scriptie over de problemen die de ombudsman tegen komt bij klachten over privaatrechtelijke organisaties die ‘publieke’ taken uitvoeren (zoals de reclasseringsinstellingen).

De aanmelding start begin november.

Datum: vrijdag 17 december 2021
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur
Plaats: Universiteit van Amsterdam
Kosten: gratis voor VAR-leden en studenten

Vragen?

Bij vragen kun u contact opnemen via var@pelsrijcken.nl.

december 17

Digitaal

One thought on “Jonge VAR 2021: Publieke taken en privaatrecht

1. Wordt er ook aandacht besteed aan privatisering van de misdaadbestrijding door middel van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en gelijksoortige wetgeving? Zo moeten Wwft-plichtige ondernemingen aan risicoprofilering doen, waarbij zich dezelfde risico’s voordoen als bij de overheid (SyRI, toeslagenaffaire).