• Dit evenement is voorbij.

Studiemiddag: Bestuursrechtelijke uitdagingen in een datagestuurde samenleving (deel II)

11 oktober 2018 | 14:00 - 17:00

€75

De middag van donderdag 11 oktober 2018 zal in het teken staan van Legal Tech, waarbij is gekozen voor een veelzijdig programma. Met deze studiemiddag krijgt u een actuele en bestuursrechtelijke blik op technologie en burgers, rechter en wetgever. Het is een vervolg op de eerdere studiebijeenkomst op 22 maart 2018, die ging over blockchain, smart contracts, algoritmen en geautomatiseerde ketenbesluiten maar kan ook zonder deze voorkennis gevolgd worden. Tip van de organisatie van deze VAR studiemiddag: kijk alvast dit korte filmpje over digitalisering en democratie.

Voorlopig programma:

13.30 – 14.00 Inloop & ontvangst

14:00 – 14:30 mr.dr. Johan Wolswinkel (Tilburg University) Burgervriendelijke datacommunicatie
De recente ontwikkelingen op het terrein van data-driven bestuursrecht roepen de vraag op welke burgerbeelden hieraan ten grondslag. Kunnen burgers voldoende uit de voeten met open data, zijn burgers voldoende gewapend tegen datagedreven besluitvorming, etcetera? Deze bijdrage benadert deze vraag vanuit een lopend NWO-MVI onderzoeksproject naar burgervriendelijke datacommunicatie.

14:30 – 15.00 prof. mr. Bart Jan van Ettekoven (Universiteit van Amsterdam / Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State) Legal Tech en de bestuursrechter
De bestuursrechter krijgt op verschillende manieren te maken met de inzet van legal tech. Ten eerste zal hij besluiten beoordelen die tot stand zijn gekomen met behulp van geautomatiseerde systemen en algoritmen. Hoe de bestuursrechter hier mee omgaan? Ten tweede zal de bestuursrechter zelf legal tech willen gebruiken op de rechtspraak data. Welke kansen liggen hier en welke randvoorwaarden gelden daarbij?

Pauze

15.30- 16:00      mr. Mariette Lokin (VU / Ministerie van Financiën). Wendbaar wetgeven
Uitvoeringsorganisaties van de rijksoverheid, zoals de Belastingdienst, DUO, SVB of UWV, maken gebruik van ICT-systemen voor de uitvoering van wetgeving. Het vertalen van wettelijke regels naar beslis- en rekenregels en uiteindelijk softwarecode op grond waarvan die systemen hun werk doen, is vaak een complex en tijdrovend proces. Dat komt onder meer omdat wetgeving vaak ambigu is en veel impliciete relaties bevat. Uitvoeringsorganisaties willen hun systemen graag wendbaar maken, zodat ze snel kunnen inspelen op veranderende wetgeving. Dat vraagt om een andere kijk op wetgeving, als product en als proces. Mariette geeft u in haar bijdrage een sneak preview van het proefschrift dat zij op 31 oktober hoopt te verdedigen.

16:00 – 17:00 In gesprek met de sprekers

17:00 Borrel

Locatie:

Utrechts Centrum voor de Kunsten

14.00 – 17.00u (inloop vanaf 13.30 uur, start programma om 14.00 uur).

Kosten:

Gratis voor studentleden, andere leden € 75, over te maken op rekeningnummer NL17INGB0000041521, t.a.v. VAR Vereniging voor Bestuursrecht te Eemnes, onder vermelding ‘studiemiddag 11 oktober 2018’. U ontvangt geen factuur.

Voor advocaten die de bijeenkomst willen opvoeren voor NOVA-punten liggen er handtekeningenlijsten klaar.

11 oktober 2018
Kosten: