« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Jonge VAR: strategisch procederen (preadviezen toegevoegd)

17 november 2017 | 14:00 - 17:00

€25

De Jonge VAR gaat dit jaar over een lekker praktisch, maar toch ook inhoudelijk thema: strategisch procederen. Partijen zijn altijd bezig met processtrategie. Niet alleen tijdens de (hoger)beroepsprocedure, maar eigenlijk al lang daarvoor. Met welke zaak is de winkans het grootst? En bij welke rechter moeten we dan zijn? Dit zijn nog maar twee van de vele vragen die procederende partijen in het bestuursrecht bezig houden. Maar op welke manier past dit strategische gedrag in het bestuursrecht? Dat is wat onze preadviseurs aan het onderzoeken zijn. Dat doen zij vanuit drie invalshoeken: (a) de strategisch procederende belangenorganisatie; (b) het bestuursorgaan dat een zo goed mogelijk besluit wilt nemen dat stand houdt; en (c) de rechterlijke macht die te maken krijgt met door procespartijen geïnitieerde proefprocessen en tegelijkertijd ook zelf met rechtsvormende uitspraken komt.

Samen met de preadviseurs en mensen ‘uit het veld’ gaan wij op 17 november aan de hand van de preadviezen hierover in gesprek. Het belooft een leuke en interessante middag te worden, waarin we kijkje in de keuken krijgen van zowel de belangenorganisatie, het bestuursorgaan als de rechterlijke macht!

Preadviseurs:

1. Rowie Stolk (promovenda Universiteit Leiden);
  2. Laura van der Meulen (advocaat Pels Rijcken);
  3. Marlies Wolfrat en Koen de Meulder (rechters in de rechtbank Midden-Nederland)

De preadviezen zijn hieronder in PDF-formaat te downloaden:

R. Stolk, De legitimiteit van strategisch procederende belangenorganisaties

L. van der Meulen, Strategisch procederen: het bevoegd gezag aan het roer

M. Wolfrat & K. de Meulder, Proefprocessen en rechtsvorming – ook de bestuursrechter maakt strategische keuzes

Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar: var@pelsrijcken.nl (zowel voor leden als niet-leden).

Kosten: € 25,- voor zowel leden als niet-leden. De entree voor studenten is gratis. Het inschrijfgeld dient over te worden gemaakt op rekeningnummer NL17INGB0000041521 t.n.v. VAR Vereniging voor bestuursrecht, te Eemnes, onder vermelding van personalia en “Jonge VAR 17 november 2017”. Je ontvangt geen factuur. Als je je aanmeldt, ben je verplicht om te betalen.

Datum:
17 november 2017